Sunday 26 February 2012

Lelaki...

Rasanya kalau tanya semua orang, mesti tau n kenal sapa sebenarnya lelaki kan?
Boleh jadi ayah, abang, adik, datuk, kawan2 n lain2..
N xlupe jugak mesti ade yang nak cakap boypren2 dyorang..
Pada aku, istilah lelaki sangat2 luas..
Sebab lelaki adalah pemimpin dan imam dalam sesebuah keluarga..
Allah lantik khalifah dari kalangan lelaki..
Lelaki juga ada tanggungjawab untuk melindungi wanita yang lemah kan?
xde sapa pun yang boleh tolak kenyataan ni..
Banyak ayat2 alQuran yang menceritakan tentang lelaki..
Begitu tinggi dan mulianya lelaki kan?

Aku sangat2 menghormati dan memandang tinggi pada orang yang bernama lelaki..
Sangat2..
Sebab lelaki ni la bakal pemimpin dan bakal membentuk sesebuah keluarga itu menuju ke akhirat..
Kejayaan lelaki akan membawa ke syurga..
Kegagalan lelaki pulak akan menempah ke neraka..
Kuasa seorang lelaki sangat2 besar..
Terutama bagi seseorang yang memegang status suami dan ayah..
Lelaki jugalah yang akan tanggung dosa isteri dan anak2 perempuannya..

Tapi..
Sebab lelaki jugaklah aku jadi sangat berhati2..
Sebab lelaki jugaklah aku amat2 menghormati kawan2 aku yang ada talents as pemimpin..
Sebab lelaki jugaklah buat aku makin memilih..
Sebab lelaki jugaklah aku buat aku hilang hormat kat dyorang..
Sebab lelaki jugaklah buat aku makin cakap lepas..
Sebab lelaki jugaklah aku susah nak terima org yg bernama lelaki dalam hidup aku..
Sebab lelaki jugaklah aku betul2 berazam untuk carik seseorang yang betul2 boleh jadi imam dalam hidup aku 1 masa nanti..
Sebab lelaki jugaklah buat aku pernah menangis dan makan hati..
All everything about lelaki...

Kenapa mesti lelaki?
Mesti ada hikmah untuk semua ni kan?

Ada 2 benda yang boleh buat aku hilang hormat kat orang yang bernama lelaki..
1) X jaga maruah dan nama diri perempuan..
2) X tunaikan tanggungjawab..

@ X jaga maruah dan nama diri perempuan @
    :: means lelaki yang selalu date ngan girlfriend sampai lewat malam ::
    :: lelaki yg tegah perempuan dari pakai tudung ::
:: lelaki yang yang suka bonceng perempuan yg bukan muhrim naik moto ::
:: lelaki yang xpenah nak ingatkan perempuan tentang hukum Islam ::
:: lelaki yang senang2 je nak bwk perempuan keluar ::
:: lelaki yang anggap perempuan ni mcm senang je nak permainkan ::

@ X tunaikan tanggungjawab @
:: ade yang berat sebelah, kdg2 dlm faktor kje dy ok, tp bab dgn family, hancur~ ::
:: bab hal2 kje, laju je, siap masuk hadis Nabi lagi.. tp bab agama..mak aiihh..mengucap panjang aku ::
:: ade tanggungjawab pada anak bini, tapi buat xtau je ::
:: lebih suka biarkan isteri yg tanggung keluarga drpd diri dy sendiri ::


Sekali aku hormat lelaki, aku hormat sangat2, tapi bila aku hilang rasa hormat kat seseorang lelaki 2, susah aku nak hormat dy semula..makan masa yang lama..

Ni antara sebab2 yang aku ingat, yang lain2.. simpan dalam hati..

Macam aku cakap tadi, aku hormat sangat2 dan memandang tinggi seseorang lelaki 2,
tapi kalo ade 2 benda ni je, mmg hilang rasa hormat aku kat laki 2..
Atas dasar tahap hormat yg tinggi ni la, bila ade je 2 benda ni..mmg abes~~
Aku sangat2 benci pada lelaki yang cakap xserupa bikin..
Sangat2 benci..
Lagi2 yang xdapat seimbangkan antara dunia dan akhirat..
Setinggi mana pun darjat n pangkat laki 2, sekaya mana pun laki 2,
Semewah mana pun laki 2, 
Bila aku dah hilang rasa hormat kt dy, memang ape dy cakap umpama masuk telinga kanan keluar telinga kiri..
Aku sangat2 benci pada lelaki yang terlalu ikut kata perempuan n terlalu manjakan seseorang perempuan sampai perempuan 2 xboleh nak berdikari sendiri..
Sebab 2 aku susah nak terima lelaki dalam hidup aku..


Tapi bila aku dah terima, aku jaga dy betul2, aku xkan sia2kan dy, menghargai dy,
kebajikan dy aku jaga, makan minum dy aku jaga, HATI dy aku sangat2 jaga, aku xnak buat sebarang penipuan dengan dy, waktu solat dy aku akan ingatkan kalau dy lupe,
ingatkan dy tentang tanggungjawab dy pada family dy dulu baru aku ( if blom kawen ),
aku nak dy fokus pada perancangan masa depan dy dulu..
Aku sangat2 suka menguji lelaki, xkisah sapa pun laki 2, sama ada kawan, pakwe kawan2 aku ke, sedara aku ke, adik2 aku ke,asalkan bernama LELAKI, aku akan uji tahap pemikiran dy n pengetahuan agama dy..
Macam aku cakap, lelaki ni kebolehannya as pemimpin, kalau lelaki xde pendirian n terlalu selesa dengan zon selesa dy sampai xnak buat sebarang peningkatan dalam hidup dy, aku xdapat bayangkan camne kehidupan rumahtangga dy 1 masa nanti..

No comments:

Post a Comment